Bellisvej 8, 2970 Hørsholm kontakt@sf-horsholm.dk 2876 9558

Vi skal rydde op i organisationsjunglen i vores kollektive transport

Af Louise Zabel (SF), medlem af Hørsholm Kommunalbestyrelse, Anja Rosengren (SF), medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden, og Marianne Bigum (SF), medlem af Folketinget

Nu er den her, den nye køreplan på Kystbanen. Velkommen til ”bumletog” mellem Helsingør og København. Længere rejsetider og tog hvert kvarter med stop ved alle stationer skal give mere robust køreplan og større rettidighed, lyder det. Foreløbig er det ikke kommet godt i gang.

Ændringer er tiltrængt på Kystbanen, hvor forsinkelser har præget dagligdagen i årevis. Men bliver det så bedre nu? Og for hvem?

Der kommer jo ikke mere materiel, bedre skinner eller signalsystem. Eller flere medarbejdere og bedre koordinering på tværs.

For pendlerne på Kokkedal Station, der er trafikknudepunkt for busser og tog mod nord med 615.450 påstigninger i 2023, er det noget af en tilbagegang med færre afgange og væsentligt længere transporttid. Det gælder i øvrigt også de øvrige stationer op til Helsingør, der står for i alt 3.336.781 påstigninger i 2023 i følge passagertal.dk.

For Rungsted Kyst Station-pendlerne er det derimod en glæde med flere afgange. Stationen har dog væsentligt færre påstigninger, nemlig 218.979, og de sydlige stationer mod København står kun for i alt 695.749 påstigninger.

Så optur for de få, men en kæmpe nedtur for 80 procent af pendlerne, hvoraf mange nu kigger længselsfuldt på deres bil, hvis de end har en. Det er skidt for klimaet. Samtidig har kommunerne måttet spare på busser i lokalområder til skade for alle dem, der ikke bare lige kan sætte sig i bilen.

I SF mener vi, at styringen af den kollektive transport er helt uigennemskuelig. Når offentlige virksomheder som fx Banedanmark, DSB, Lokaltog, Metroselskabet og Movia skal arbejde sammen, er gode intentioner ikke nok. Der mangler i den grad koordinering, fælles mål og så selvfølgelig økonomisk investering fra Folketinget til helt banal opgradering – ikke bare nye togtider (der ofte skjuler en besparelse).

Kollektiv transport skulle aldrig være flået fra hinanden i Kommunalreformen 2007, besluttet af et smalt, borgerligt flertal (inkl. Socialdemokratiet).

SF ønsker politisk og økonomisk at prioritere den kollektive transport, der skal være bedre og billigere frem for skattelettelser (til køb af flere biler og udvidelse af motorvejene). Og på Kystbanen er der nok at gå i gang med.